Ob popolni elektrifikaciji bi trajalo več kot 20 let, da se vozni park obnovi
Trajnostna mobilnost je nujna, a prehod nanjo mora temeljiti na spodbudah in realnih izhodiščih.
" Cilj je, da polnjenje postane tako samoumevno, kot je danes točenje goriva, le veliko bolj trajnostno. "
Znamka MOON je leta 2019 začela s ponudbo električnih polnilnic, danes pa je precej več. Kako bi vi opisali njeno poslanstvo?
Porsche Slovenija je z blagovno znamko MOON postavil nov standard na področju trajnostne mobilnosti in danes res ponuja veliko več kot le polnilnice. Gre za celostno vizijo, kako lahko e‑mobilnost postane del vsakdanjega življenja na prijazen in učinkovit način. Naše poslanstvo je pospeševanje prehoda v trajnostno mobilnost z rešitvami, ki niso le tehnično dovršene, temveč tudi uporabniku prijazne. Prizadevamo si za ustvarjanje povezanega ekosistema, v katerem se električne polnilnice, obnovljivi viri energije – kot so sončne elektrarne – in pametne energetske rešitve prepletajo v celoto, vse z namenom, da zmanjšujemo ogljični odtis in spodbujamo trajnostni razvoj. Kot del Porsche Holding Salzburg in Volkswagnovega koncerna imamo tudi dostop do najnovejših tehnologij, ki jih lahko prilagodimo potrebam posameznikov, podjetij in javnih ustanov.
Katere storitve in rešitve vključuje MOON?
MOON danes ponuja zelo širok spekter rešitev, ki so zasnovane tako, da posamezniku ali podjetju ponudijo vse na enem mestu. Začeli smo s polnilno infrastrukturo in pokrivamo hitre DC‑polnilnice in AC‑polnilne postaje do 22 kW, pa tudi prenosne polnilne rešitve s kablom POWER2Go, ki ga uporabnik lahko pospravi v prtljažni prostor vozila in z njim napolni vozilo na primer na vikendu, kjer nima hišne polnilnice. Zelo pomembna nam je storitev polnjenja na javnih polnilnicah MOONcharge, saj želimo vsem kupcem naših električnih vozil omogočiti brezskrbno vožnjo povsod. Poleg polnilnih postaj vključuje tudi aplikacijo in podporo kontaktnega centra 24/7. To je velika prednost, saj smo ves čas na voljo strankam, če se jim karkoli zalomi ali imajo zgolj kakšno vprašanje. Uporabniku, ki je pozabil kartico doma, lahko polnjenje na naših polnilnicah vklopimo na daljavo. Z MOONcharge kartico lahko uporabniki e‑vozil polnijo na skoraj vseh polnilnicah v Sloveniji, saj imamo roaming povezave z drugimi ponudniki, velikimi in malimi. Lastnikom vozil Audi, ki veliko vozijo v tujino, pa priporočamo Audi Charging kartico, ki jim omogoča polnjenje po Evropi po enotni ceni, seveda pa lahko polnijo tudi na naših polnilnicah.
Po storitvah polnjenja smo v ponudbo vključili sončne elektrarne, in sicer ponujamo celovito rešitev za proizvodnjo električne energije s fotovoltaičnimi sistemi, vključno z integracijo baterijskih hranilnikov za povečanje samooskrbe in tudi v kombinaciji z našimi energetskimi sistemi za energetsko upravljanje. Slednje smo poimenovali OptiMOON in omogočajo pametno upravljanje obremenitev (load management) naprav znotraj hiše na način, da energijo porabljajo takrat, ko je dovolj sončne energije, in po drugi strani tako, da hiša ne pošilja v omrežje preveč presežkov energije.
Kako razvita je danes polnilna infrastruktura? Kakšni so načrti za MOONcharge?
Nismo še tam, kjer so vodilne evropske države, se pa razvija in premika v pravo smer. Kar zadeva MOONcharge, so naši načrti zelo konkretni, to je širitev mreže javnih polnilnih postaj in nadaljnje povezovanje z drugimi ponudniki prek roaming pogodb. Uporabnikom želimo zagotoviti dostop do zanesljive in preprosto dostopne mreže polnilnic, ne glede na to, kje se vozijo. Cilj je, da polnjenje postane tako samoumevno, kot je danes točenje goriva, le veliko bolj trajnostno.
Ponujate tudi MOONelektriko. Zakaj ste se odločili, da vstopite tudi na trg ponudnikov električne energije?
V ponudbi jo imamo že skoraj dve leti in mislim, da je to zelo logičen korak. Ko govorimo o celoviti e‑mobilnosti, potrebujemo tudi dostop do trajnostne energije, ki je skladen s trajnostnimi vrednotami. Z zagotavljanjem električne energije iz obnovljivih virov MOON omogoča uporabnikom, da polnijo svoja vozila z zeleno energijo in s tem ne le zmanjšujejo svoj ogljični odtis, temveč tudi povečujejo svojo energetsko neodvisnost. Naš cilj je ustvariti povezan ekosistem, kjer se proizvodnja, shranjevanje in poraba energije zlivajo v enotno uporabniško izkušnjo, hkrati pa želimo ljudem približati občutek, da imajo pod nadzorom celoten tok energije.
MOONelektriko ponujamo v partnerstvu s podjetjem N‑GEN, namenjena pa je tako posameznikom, ki imajo sončno elektrarno, kot tistim brez. Tudi meni na primer, ki živim v stanovanjskem bloku brez sončne elektrarne. Naše cene so primerljive z drugimi ponudniki, ključna prednost pa je, da bi lahko – če za primer spet vzamem sebe – moja mama, če bi imela sončno elektrarno in MOON-elektriko, ob koncu leta 65 odstotkov svojih presežkov prenesla na moje odjemno mesto. Jaz bi uporabljala “njeno” proizvedeno energijo in si znižala stroške elektrike, prednost pa bi imela tudi ona, ker ji ne bi bilo treba oddati svojih presežkov v omrežje – korist je obojestranska. Tako se lahko dogovori kdorkoli s komerkoli, ni nujno, da sta družinska člana, pomembno je le, da imata oba MOON elektriko.
Prizadevamo si tudi za vzpostavitev skupnosti uporabnikov sončnih elektrarn coMOONity, ki je nekaj edinstvenega, je pa še prezgodaj, da bi lahko povedala več. Stremimo k temu, da bi vzpostavili sistem, katerega člani bi lahko presežke energije cenovno ugodno delili drugim uporabnikom električne energije v coMOONity, uporabniki pa bi si lahko pomagali tudi s souporabo hranilnikov in polnilnih postaj.
K hitrejšemu zelenemu prehodu lahko veliko prispevajo tudi subvencije. Katere so na voljo posameznikom in podjetjem?
Subvencije imajo izjemno pomembno vlogo, predvsem pri tem, da zmanjšujejo začetne stroške za posameznike in podjetja, ki se odločajo za prehod na trajnostne tehnologije. V Sloveniji imamo kar nekaj spodbud, in sicer prek Borzena subvencije za nakup električnih vozil, za postavitev AC- in DC-polnilnic – tako za fizične kot pravne osebe. Ministrstvo za okolje in prostor nudi subvencije za DC-polnilne parke v omrežju TEN-T (vseevropsko prometno omrežje, znotraj katerega se želi na ravni EU vzpostaviti dostopnost do visokozmogljivih polnilnic) ter AC/DC izven TEN-T. Za sončne elektrarne so na voljo sredstva tako za fizične kot pravne osebe, ki imajo soglasje po novi samooskrbi. Dodatno lahko fizične osebe, ki imajo soglasje po net meteringu, pridobijo tudi subvencijo za baterijski hranilnik, pravne osebe z novo samooskrbo pa prav tako lahko kandidirajo za sredstva za hranilnike. Na voljo je torej kar nekaj spodbud, ključno je, da ti ukrepi ostanejo predvidljivi in dostopni, to ljudem daje pogum za odločitve.
Ko smo se pogovarjali s Slavkom Ažmanom o NEPN 2024 (Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu), je zelo pozdravil tovrstne ukrepe, si je pa želel tudi določenih sprememb. Kaj vi menite o tem?
Predvsem pogrešam konkretno časovnico, se pa strinjam, da je NEPN 2024 pomemben in dobrodošel dokument. Postavlja zelo ambiciozne cilje do leta 2030, kar je nujno, če želimo zmanjšati emisije in povečati energetsko neodvisnost. Ni pa v njem določeno, kdo in kako bo spremljal doseganje ciljev. Pomembno bi bilo, da bi cilje razdelali po letih, ne le po petletnih intervalih, tako bi lahko že sproti preverjali, ali ukrepi delujejo. Pet let je dolgo obdobje, tudi znotraj njega je treba spremljati in preusmeriti aktivnosti, če ugotovimo, da ne gremo v pravo smer. Tudi osebne in poslovne cilje si zastavljamo tako, da nekje na polovici leta pogledaš, kje si, kako ti kaže, ali si na pravi poti. Če bomo čakali pet let in nato ugotovili, da ne dosegamo zastavljenega, bo lahko prepozno. Jasno spremljanje in konkretne številke so po mojem mnenju ključne za učinkovitost.
Kakšen pa je odnos posameznikov do zelenega prehoda, e-mobilnosti? Se vam zdi, da se spreminja, izboljšuje? Kje vidite razlog za to?
Kot je razvidno iz naraščajočega deleža prodanih električnih vozil in polnilnih postaj, se opazno zvišuje. Ljudje so bolj odprti, več sprašujejo, bolj razumejo tehnologijo. Včasih so bile glavne ovire prav praktične narave, kot so polnilna infrastruktura, različne kartice, kabli. Glede tega smo naredili velik korak naprej in danes je to precej bolj enostavno. Glavni razlog za večje zanimanje vidim v izboljšani tehnologiji e-mobilnosti, ki prispeva k večjim dosegom in hitrejšemu polnjenju, v kombinaciji z večjo ozaveščenostjo in možnostmi finančnih spodbud. Nekateri izzivi ostajajo, predvsem pri polnilni infrastrukturi v večstanovanjskih zgradbah. Tam pričakujemo bolj jasne sistemske rešitve. Ključno pa je tudi, da ima uporabnik občutek varnosti, kot sem omenila, da ve, da bo ob naročilu vozila res dobil subvencijo. Takšne malenkosti naredijo veliko razliko.
Kakšen je vaš osebni pogled na trajnostni razvoj?
Zame je trajnostni razvoj ključen za ohranjanje planeta in zagotavljanje kakovosti življenja za prihodnje generacije. Gre za ravnovesje med gospodarskim napredkom, okoljsko odgovornostjo in družbeno pravičnostjo. Temelje za zmanjšanje emisij in ohranjanje virov pa vidim v e-mobilnosti, obnovljivih virih energije in krožnem gospodarstvu. Zelo pomembno se mi zdi tudi, da vsak posameznik prispeva svoj del. Ni treba, da ima vsak sončno elektrarno, hranilnik in podobno, pomembni so majhni koraki, ki jih s finančnega vidika zmoremo. Da na primer zmanjšujemo porabo, izbiramo trajnostni prevoz in pametnejšo rabo energije, ločujemo odpadke. Če vse delamo enako kot doslej, bo verjetno za nas še v redu, ampak za nami so še mlajše generacije. Nujno je zavedanje, da s svojim delovanjem vplivamo na širšo sliko in da tako posameznik kot organizacije prispevamo k tem ciljem.
Kako si sami prizadevate za uresničevanje vrednot trajnostnega razvoja, v službi in doma?
V skupini Porsche Slovenija zelo veliko vlagamo v trajnostno mobilnost in na splošno v trajnostni razvoj. Na strehi poslovne stavbe imamo sončno elektrarno, veliko se ukvarjamo z ločevanjem odpadkov, veliko vlagamo v izobraževanje, opremo, razvoj polnilne infrastrukture. Oblikovali smo posebno delovno skupino za trajnostni razvoj, prav tako sodelujemo pri javnih razpravah in s tem ozaveščamo različne javnosti ter predstavljamo in podpiramo pot do učinkovitega prehoda. Ponosna sem na to, da s sodelavci in partnerji skupaj gradimo okolje, ki spodbuja trajnostne pristope, te vrednote pa me vodijo tudi zasebno. Verjamem, da z zgledom največ prispevamo.
"Na voljo je kar nekaj spodbud, ključno je, da ukrepi ostanejo predvidljivi in dostopni. To ljudem daje pogum za odločitve."
Se tudi vozite na električni pogon? Kakšne so vaše izkušnje?
Nimam zasebnega vozila, vozim pa že več kot dve leti službeno električno vozilo. Priznam, da sem tudi sama na začetku imela nekaj skrbi, ker živim v bloku in doma nimam polnilne postaje, imam pa v neposredni bližini našo javno MOON-ovo polnilnico. Razumem zadržke, če nimaš osebne izkušnje, ampak ta res veliko naredi. Mislim, da je treba narediti ta prvi korak, prebiti ta strah, potem je drugače. Osebno mi je zdaj izkušnja točiti gorivo manj všečna – moraš se ustaviti na bencinskem servisu, izstopiti iz avta, natočiti in plačati za okencem. Dosti lažje mi je priklopiti e-vozilo v službi ali med sprehodom, kosilom na javno polnilnico.
Izkušnja je torej dobra, tudi če nimaš lastne polnilnice?
Tako je, res se da. Nekateri še vedno razmišljajo o tem, da z električnim vozilom ne prideš niti do slovenske obale in zato niso pripravljeni na prehod, ne zavedajo se, da imajo novi električni avtomobili doseg nad 500, 600 km. Veliko službenih poti imam do Salzburga in na tej poti ne potrebujem nobenega načrta ali prilagajanja vožnje. Do cilja prispem brez vmesnega postanka in šele na cilju, kar med sestankom, poskrbim za polnjenje in s polno baterijo se lahko vrnem domov. Ne zveni komplicirano, kajne?
Kaj pa sam način električne vožnje, za marsikoga je to povsem nova izkušnja. Vas je kaj posebej presenetilo?
Moja prva izkušnja z vožnjo električnega avtomobila je bila izjemno pozitivna. Presenetila me je tišina delovanja in takojšnja odzivnost pospeškov, kar daje občutek gladke in hkrati močne vožnje. Ko sem začela voziti električni avto, se mi je navadno mudilo iz službe, ker imam majhnega otroka. Izbrala sem pot izven obvoznice, časovno je bilo enako, sem pa ugotovila, da me je vožnja v resnici zelo sprostila. Pomaga pri tem, da odmisliš službeni stres (smeh). Motorja skoraj ne slišiš, pomirja me pogled na okolico, ker sem zgodnja, me zjutraj včasih razvedrijo tudi srnice ob poti. Prav tako me je navdušila enostavnost polnjenja, ki je postalo del vsakodnevne rutine, podobno kot polnjenje telefona. Ker živim v večstanovanjski stavbi, polnjenje opravljam v službi in na javni polnilni infrastrukturi.
Koliko podjetij se danes odloča za električne polnilnice pri svojih objektih?
Ogromno. Veliko podjetij ima interne cilje, da bo njihov celotni vozni park na električni pogon in zato potrebujejo tudi polnilnice. Pred kratkim smo naredili skupno kampanjo z Novartisom in zanje v zadnjem letu postavili že več kot 30 polnilnic, ki se napajajo z energijo iz njihove sončne elektrarne. To so javne polnilnice, na njih lahko polnijo tudi drugi, a glavni cilj je bil predvsem to, da dosežejo svoje zaveze za čim bolj brezogljično poslovanje. Takih podjetij je čedalje več.
So pa dobra spodbuda tudi za zasebne uporabnike, kajne?
Gotovo. Na poslovnih polnilnicah polnijo tudi zaposleni z lastnimi električnimi avtomobili, saj so jim te polnilnice preprosto dostopne.
" Digitalna podpora ti daje občutek, da avto dobro skrbi zate. "
Kateri vidik električne vožnje vam je najbolj všeč?
Težko izberem samo enega, a če moram, bi rekla pospeški in digitalna podpora. Občutek, ko avto tiho, gladko in hitro pospeši, je nekaj posebnega. Ko pritisneš na stopalko, z lahkoto prehitiš vozilo na svoji desni. Poleg tega tudi elektronika, digitalne storitve. To se sicer prenaša tudi v vozila z notranjim zgorevanjem, je pa pri električnih super, ko te vozilo opozori, da je glede na tvojo trenutno vožnjo in kapaciteto baterije priporočljiv postanek in ti na zaslonu pokaže najbližje polnilnice. Digitalna podpora res olajša vsakodnevno uporabo.
Imaš občutek, da avto dobro skrbi zate?
(Smeh). Dejansko ti da občutek varnosti, ker ni treba tebi razmišljati, preračunavati, ampak ti on predlaga najbolj optimalen postanek in si res lahko brez skrbi.
Preizkusili ste več električnih vozil, nazadnje tudi Audi Q6 e‑tron? Kaj lahko poveste o njem?
Res sem imela priložnost preizkusiti že veliko vozil in za Q6 e‑tron lahko rečem, da je daleč pred drugimi. Velikost avtomobila, udobje vožnje, notranjost vozila je nekaj neverjetnega. Kdorkoli se je vozil z mano, kar ni mogel verjeti, da je električen, saj je na zunaj videti kot vozilo z notranjim zgorevanjem. Tudi mož, ki ni tako navdušen nad električnim pogonom, kot sem sama, ga je želel obdržati. Moram reči, da sem ga po testni vožnji kar težko vrnila (smeh). Navdušil je tako mene kot moje sopotnike, lovila pa sem tudi poglede ljudi ob cesti (smeh). V spominu mi je ostalo, ko sem vozila po cesti, ob kateri je veliko pohodnikov. Vsi so se obračali za mano, presenetilo jih je, da je avto kljub svoji velikosti tako tih.
Kot ljubo lastnost ste omenili tudi digitalno podporo. Vam je v oči padel digitalni oder Audi, ki je bil prvič uporabljen ravno v modelu Q6 e-tron?
Ko sem sedla na sovoznikov sedež, me je presenetil, čeprav sem prej videla kar nekaj posnetkov. Navadno je tako, da mora sovoznik segati k vozniku, v vozilu Q6 e-tron sem pa lahko veliko naredila sama. Všeč mi je bilo, da sem lahko na svojem zaslonu nastavljala glasbo, klimo. Kot sovoznik lahko na primer med potjo poiščeš restavracijo na poti in jo samo preneseš na voznikov zaslon. Sovoznik lahko tako aktivno sodeluje pri načrtovanju potovanja.
Kako bi prepričali skeptike za e-mobilnost?
Povabila bi jih na testno vožnjo z električnim vozilom. Kot sem omenila, treba je narediti prvi korak in se znebiti strahu in to je najlažje z osebno izkušnjo. Preizkušajo naj ga nekaj dni, ena ura verjetno ne bo dovolj. Po taki izkušnji pa lahko iz prve roke povem, da je električno vozilo potem zelo težko vrniti, ker je vožnja s tišino, udobjem in pospeški res nekaj edinstvenega. Seveda bi jim predstavila tudi subvencije in davčno olajšavo. Imejmo tudi v mislih, da število javnih polnilnic ves čas narašča, polnjenje pa je zaradi povezanosti med ponudniki vedno bolj enostavno.
Objavljeno na lab.audi.si
Avtor: Audi Team
Foto: Bor Dobrin
Preberite več
Ob popolni elektrifikaciji bi trajalo več kot 20 let, da se vozni park obnovi
Trajnostna mobilnost je nujna, a prehod nanjo mora temeljiti na spodbudah in realnih izhodiščih.
Začetni dvomi izpuhteli: pot v novo dobo neodvisnosti odprta
Trajnostna energetska prihodnost ni več oddaljen cilj, ampak postaja del našega vsakdana.
Kaj se bo zgodilo s podjetji, ki se ne bodo prilagodila?
Cene energije in pritisk na globalne dobavne verige silijo podjetja k iskanju načinov za povečanje učinkovitosti in znižanje stroškov energije.